ΙΩΑΝΝΑ  ΣΤΕΡΓΙΟΥ

Νομαρχιακή Σύμβουλος Ανατολ. Αττικής

Πρώην Βουλευτής Περιφέρειας Αττικής του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ SOS


Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση της Ν.Δ. έδειξε στην πράξη την τυφλή υποταγή στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα, στέλνοντας τις δυνάμεις των ΜΑΤ να «συνοδεύσουν» τα μηχανήματα του εργολάβου για να ξεκινήσουν τα έργα για τη δημιουργία ΧΥΤΑ στο Γραμματικό.



Ένα σχεδόν χρόνο πριν  το ίδιο σκηνικό το είδαμε στη Λευκίμμη της Κέρκυρας.

Με μια αιφνιδιαστική επιχείρηση «από ξηράς και από αέρος» και παρά την καθολική αντίδραση των κατοίκων της περιοχής ,αλλά και σύσσωμης της Νομαρχιακής Αυτ/σης της Ανατολικής Αττικής  ,την Τρίτη 7/7 το πρωί,η κυβέρνηση  επιχείρησε να εγκαταστήσει με ωμή βία τους εργολάβους της  αναδόχου εταιρείας στον σχεδιαζόμενο σκουπιδότοπο «ΧΥΤΑ» στον Γραμματικό-στη θέση Μαύρο Βουνό σε μια δασική, απρόσιτη  περιοχή  εξαιρετικού φυσικού κάλλους.

Αγρια καταστολή με διμοιρίες των ΜΑΤ και παρουσία εισαγγελέα , να χρησιμοποιούν βία, χημικά και να τρομοκρατούν με συλλήψεις ήταν η απάντηση  της κυβέρνησης στην κινητοποίηση των κατοίκων του Γραμματικού, που προσπάθησαν να εμποδίσουν τα  μηχανήματα να πάνε στο χώρο όπου έχει σχεδιαστεί η κατασκευή του (ΧΥΤΑ).

Αποτέλεσμα, όλη η περιοχή λίγο έξω από το Γραμματικό να μετατραπεί  σε πραγματικό πεδίο μάχης με τα ΜΑΤ  να κάνουν εκτεταμένη χρήση χημικών, τραυματίζοντας και συλλαμβάνοντας κατοίκους, ενώ οι χειροβομβίδες κρότου λάμψης που εκτοξεύονταν από τους αστυνομικούς να Βάζουν  φωτιές μέσα στη δασική έκταση.

Πρωτοφανές είναι το γεγονός ότι το πρωί της 7/7 στην απαίτηση της Νομαρχίας Ανατολ.Αττικής να επιδειχτεί από τον εργολάβο, η άδεια για τα έργα στο Γραμματικό, που είχε λήξει από τον Οκτώβριο ,άδεια δεν υπήρχε. Την άλλη μέρα 8/7 με «μαγικό τρόπο» ο υφυπουργός Εσωτερικών Θ. Νάκος επεδείκνυε στα κανάλια το ΦΕΚ με ημερομηνία 7/7 που  περιείχε  την ανανέωση των αδειών για τα έργα στο Γραμματικό και Κερατέα.

Ενας μακρυχρόνιος κύκλος ολιγωριών, πολιτικών σκοπιμοτήτων και οικονομικών συμφερόντων ήδη από τη δεκαετία του ’90 για ένα πολύπλοκο και καίριο  πρόβλημα έρχεται άλλη μια φορά στην  επικαιρότητα.

Όπως είναι γνωστό το 2003 ψηφίστηκε ο νόμος που χωροθετεί τους τρεις ΟΕΔΑ στις περιοχές Φυλή, Γραμματικό και Κερατέα υπό την πίεση τότε των Ολυμπιακών Αγώνων.

Η κυβέρνηση  έρχεται να υλοποιήσει το νόμο αυτό που ψήφισε μαζί με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ , αδιαφορώντας  για τις  σοβαρές περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις  χρησιμοποιώντας το πρόσχημα της απώλειας των κοινοτικών κονδυλίων αν δεν προχωρήσει ο «περιφερειακός

σχεδιασμός»

Τώρα για ποιόν ‘περιφερειακό σχεδιασμό» μιλάμε όταν είναι γνωστό ότι δεν προηγήθηκε κανενός είδους διάλογος ή διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση της Ανατ.Αττικής ,και αγνοήθηκαν τόσο οι αιτιολογημένες αντιδράσεις όσο και οι προτάσεις που διατυπώθηκαν όλο αυτό το διάστημα.

Είναι ακόμη γνωστό, ότι το εγχείρημα αυτό, δίνει μόνο μια πρόχειρη «λύση» για λίγα χρόνια- «και μετά βλέπουμε»…

Θυμίζουμε  ότι η εν λόγω έκταση στο Γραμματικό έχει κηρυχθεί αναδασωτέα- εκκρεμεί μάλιστα στο Συμβούλιο της Επικρατείας η ακύρωση της απόφασης που ήρε τον αναδασωτέο χαρακτήρα της

Η  εμμονή  σε προτάσεις-λύσεις επανάληψης του μοντέλου  «ΧΥΤΑ  ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ» οδηγούν σε αδιέξοδο  και δεν εξυπηρετούν το λαό της Αττικής παρά μόνο μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, τη στιγμή που υπάρχουν μελέτες που προτείνουν εναλλακτικές προτάσεις  διαχείρισης των απορριμμάτων .

Το ζητούμενο είναι η κατάργηση του υφιστάμενου και ξεπερασμένου περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης των απορριμμάτων ,που δεν είναι συμβατός με τις προδιαγραφές της Ευρωπαικής  Ενωσης και δεν δίνει  μακροπρόθεσμες λύσεις στο μεγάλο αυτό πρόβλημα.

Αναπόφευκτη, αλλά αναμενόμενη η κινητοποίηση των κατοίκων που με δυναμικό τρόπο έδωσαν  μια πρώτη γεύση για το σκηνικό των αντιδράσεων που υπάρχουν και θα υπάρξουν που από εδώ και πέρα πρόκειται να παιχθεί στην Αν. Αττική.

Τα γεγονότα, όπως και τα ανάλογα που είχαν εξελιχθεί με δυνάμεις καταστολής στα Ανω Λιόσια πριν από λίγα χρόνια, είναι αποτέλεσμα της αδιέξοδης πολιτικής για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αλλά και τον ΕΣΔΚΝΑ.

Αυτές οι δυνάμεις έφτασαν την κατάσταση με τη διαχείριση απορριμμάτων

στο σημερινό αδιέξοδο με το Θριάσιο να φορτώνεται το 85% με 90%

των σκουπιδιών στο ΧΥΤΑ Φυλής – ο οποίος αντέχει το πολύ δύο

ακόμα χρόνια – υλοποιώντας τον περίφημο «περιφερειακό σχεδιασμό»

Η δια του Ν.3164/2003 χωροθετηθείσα θέση ΧΥΤΑ στο ΜΑΥΡΟ ΒΟΥΝΟ

Γραμματικού δημιουργεί αμέσως και εμμέσως ποικίλα προβλήματα, που

προσβάλλουν την αρχή της αειφόρου ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της

Β. – Β.Α. Αττικής

Τα προβλήματα αυτά δημιουργούνται στην περιοχή όλης της Β. – Β.Α. Αττικής και όχι μόνο στην κλειστή περιοχή του οικισμού Γραμματικού.

Είναι υποκρισία να προβάλλουν, όσοι συμφωνούν βέβαια, την κατασκευή του ΧΥΤΑ στο Γραμματικό και σε λίγο της Κερατέας ως εφαρμογή του περιφερειακού σχεδιασμού της Αττικής. Ξεχνούν ότι στον ίδιο νόμο του 2003 προβλεπόταν και η κατασκευή 8 σταθμών μεταφόρτωσης από τους οποίους μόνο ένας λειτουργεί.

Ο οποιοσδήποτε σχεδιασμός πέρα από την κοινωνική συναίνεση πρέπει να θέτει προτεραιότητα στα θέματα διαχείρισης των απορριμμάτων την ΠΡΟΛΗΨΗ ,την ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΥΛΙΚΩΝ, την ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ και τέλος την ΤΕΛΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ.

Η ανακύκλωση στη πηγή ,οι σταθμοί μεταφόρτωσης και τα κέντρα διαλογής ανάκτησης υλικών πρέπει να είναι το κύριο σε ένα τέτοιο σχεδιασμό. Η ανακύκλωση μπορεί άμεσα να εφαρμοστεί και θα προσφέρει τη μισή λύση στο πρόβλημα όχι μόνο της Αττικής .

Το κρίσιμο σημείο είναι να καταλάβουμε όλοι (κεντρική κυβέρνηση, ΟΤΑ, κοινωνία) ότι η πολιτική της πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης και κομποστοποίησης είναι η ουσιαστική λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης των σκουπιδιών και όχι η δημιουργία και νέων ΧΥΤΑ.

Η Δημιουργία διαδημοτικών Κέντρων Ανακύκλωσης σε όλη την Ελλάδα, η δημιουργία μονάδων κομποστοποίησης όπως επίσης και η αποφυγή της θερμικής επεξεργασίας διάθεσης των απορριμμάτων κυρίως λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων (εκπομπές επικίνδυνων αερίων και παραγωγή τοξικής στάχτης) μπορούν να αποτελέσουν βασικό άξονα για την εναλλακτική διαχείριση των αστικών αποβλήτων

αξιοποιώντας τους σταθμούς μεταφόρτωσης σε κάθε περιφέρεια για τη μεταφορά των οργανικών.

Οι ποσότητες των υπολειμμάτων θα πρέπει σταδιακά να μειώνονται και  να καταλήγει σε ΧΥΤΥ μόνο το 10-15% των σημερινών απορριμμάτων. Παράδειγμα εναλλακτικής διαχείρισης είναι ο Δήμος Ελευσίνας .

Η οποιαδήποτε χωροθέτηση  θα πρέπει να γίνει με κριτήρια περιβαλλοντικά, οικονομικά. με βάση τη διεθνή εμπειρία ,τις νέες τεχνολογίες και μεθόδους και από μηδενική εκκίνηση και επανεκτίμηση του προβλήματος.

Κάθε προσπάθεια  συσσώρευσης και άλλων υπερτοπικών  δραστηριοτήτων και προβλημάτων στην Ανατολ.Αττική ,  χωρίς την ύπαρξη υποδομών και σχεδιασμού, οδηγούν στην περαιτέρω υποβάθμιση του περιβάλλοντος και θα συναντήσουν την αντίσταση των τοπικών κοινωνιών.

Είναι απαραίτητο  να αποσυρθούν  οι δυνάμεις καταστολής και να σταματήσουν οι εργασίες στο Γραμματικό  .